16 Oca 2017

Çin Seddi

Orta Asya Türk tarihi ile birlikte adı çok fazla anılan bu yapı, dağların tepesinde boylu boyunca uzanmış dev bir ejderhayı anımsatıyor. Dünyanın, insan yapımı en uzun duvarı olan Çin Seddi, Çin'in kuzeybatısı boyunca yer alır. Yapım aşamasında çok insan hayatını kaybettiği için, ''Dünyanın en uzun mezarlığı'' olarak da tanınır. Yapımı 2000 yıl süren Çin Seddi, MÖ 403/ MÖ 221 yıllarında, birbiriyle kıyasıya savaşan 20den fazla beyliğin kısmi savunma duvarı olarak başlamıştır. Çin İmparatorluğu kurulduktan sonra hükümdar Qin Shi Huang tüm duvarların birleştirilmesi emrini vermiş, MS 17.yy a kadar yapımı devam etmiş, 8.850 km lik Çin Seddi ortaya çıkmıştır.

çin seddi, fikrimce


Bu kadar uzun zaman içinde yapılan bir yapının toplumsal etkilerine değinmeden geçemeyeceğim. Bu seddin yapımında binlerce insan çalışmış ve haddinden fazla finans gücü kullanılmıştır. Ülkenin ekonomik gücü olmasıyla beraber bu yapının inşasını finanse etmek için vergiler yükseltilmiş, ülke kaynaklarının büyük kısmı bu inşa için harcanmıştır. İnsan gücü için; esirler, çiftçiler, itaatsiz asilzadeler, tutuklular kullanılmıştır. Zorunlu Bedenen Çalışma Yükümlülüğü ağırlaştırılmış, çalışan 1.000.000 dan fazla işçiye rağmen, işçi gereksinimi arttıkça, suçsuz yere insanlar tutuklanarak bu bölgeye sürgün edilmiş, zorunlu çalıştırılmışlardır. Uzun yıllar süren yapım sürecinde, yaptırım gücü olan, hayatı zorlaştıran yasalarla, zorunlu bedenen çalışma  ve ülkedeki yüksek vergilerden bunalan halk, topraklarını terkedip kuzeye kaçmak istemiş ama burda da yükselen Çin Seddi engel olmuştur.

Çin Seddi'nin günümüz haritadaki durumu


Kuzeydeki Türklerin ve Moğolların saldırılarına karşı savunma için yapılması asıl amaç kabul edilse de, Çinli'lerin eskiden beri süregelen; köyleri, kentleri, evleri, sınırları duvarlarla belirleme alışkanlığı bu sedle abartılmıştır sanki. Bu da gösteriyor ki; seddin yapımındaki siyasi neden askeri nedenden daha ağır basmıştır. Bir tarim ülkesi olan Çin'in, göçebe uluslara karşı toprak sınırlarını belirleme gereksinimini karşılamak önemli bir etkendir. Ülkede siyasi birlik sağlanması ile hızla yüzölçümü açısından büyüyen Çin topraklarına, doğuda ve güneyde denizlerle, batıda yüksek platolarla sınır olmuştur. Kuzey sınırının ise Çin Seddi ile oluşturulmuş olması yüksek olasılıktır. Diğer taraftan; Çin Seddi'nin yapımı ile verimli topraklar ve verimsiz topraklar ayrılmış, verimli topraklar Çin tarafında kalmıştır.



Ayrıca, Çin Seddi'nin batı kısmı, İpek Yolu'nda seyahat      edenleri korumak için yapılmıştı. Ticarete olan katkıları da  görmezden gelinemez. Bu kısmında gözetleme kuleleri çok  fazladır. Bu kuleler gözetleme ve sinyal verme amaçlı  kullanılmaktaydı. Seddin bazı noktalarında cenneti simgelediğine inanılan Uranüs Kabartmaları bulunmaktadır.  Diğer önemli bir nokta da; seddin yapım aşamasında Çinliler ilk  el arabasını icad etmişlerdir.

 Çin Seddi ni biz Çin Seddi olarak biliyoruz da, Çinliler buraya  ''10.000Li'nin uzun duvarı'' diyorlar. '' ( ''Li '' eski Çin'de uzaklığı  belirtmek için kullanılan ölçü birimi ve 1Li 500 metreye eşittir )  Günümüzde de çok fazla turist ağırlayan Çin Seddi, Çinliler için  önemli tarihi yapılardandır. 1987 yılında Unesco tarafından  Dünya'nın 7 Harikasından biri olarak kabul edilmiştir.



Kaynak;
Wikipedia

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder